فراخوان مقاله هفدهمین کنفرانس «جنبه‌های نظری و عملی کتابخانه دیجیتال(TPDL)»

به گزارش لیزنا، کنفرانس بین المللی جنبه های نظری و عملی کتابخانه های دیجیتال (TPDL) در تاریخ 22-26 سپتامبر 2013 (31 شهریور-4 مهر 1392) در شهر والتا جمهوری والت، توسط دانشگاه مالت برگزار خواهد شد.

کنفرانس مذکور، جایگزین کنفرانس اروپایی پژوهش و فناوری پیشرفته برای کتابخانه های دیجیتال (ECDL) می باشد.

محورهای موضوعی این کنفرانس عبارتند از:

مبانی:

- مدل های اطلاعاتی

- مدلهای مفهومی کتابخانه دیجیتال مفهومی و مسائل رسمی

- کتابخانه دیجیتال 2.0

- برنامه های آموزشی کتابخانه دیجیتال

- جنبه های قانونی و اقتصادی (به عنوان مثال مدیریت موارد قانونی) چشم انداز کتابخانه های دیجیتال

- مدل های نظری از تعامل و سازمان اطلاعات

- خط مشی های اطلاعاتی

- مطالعات عوامل انسانی در اطلاعات شبکه بندی شده

- اصول علمی اولیه

- ابزارها و روشهای پژوهشی نوین دیجیتال سازی

- تجزیه و تحلیل و مدل سازی رفتار کاربران

- چشم اندازهای فنی - اجتماعی از اطلاعات دیجیتال

فراساختارها:

- معماری کتابخانه های دیجیتال

- ابر و استقرار شبکه

- فدراسیون واسپارگاهها

- محیط های مشترک و مشارکتی اطلاعات

- ذخیره سازی داده ها و نمایه سازی

- مدیریت داده های کلان

- علم الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیکی، فراساختارهای میراث فرهنگی

- داده های نیمه ساختاریافته

- مسائل مربوط به وب معنایی در کتابخانه های دیجیتال

- هستی شناسی ها و سیستم های سازماندهی دانش

- داده های پیوندی و کاربردهای آن

محتوا:

- طرحواره های فراداده با تاکید به فراداده برای محتوای مرکب (چند رسانه ای، جغرافیایی، اطلاعات آماری و سایر فرمت های محتوایی ویژه)

- قابلیت همکاری و یکپارچه سازی اطلاعات

- مدیریت و نگهداری داده های دیجیتال و گردش کارهای مرتبط

- حفاظت، اعتبار و منشأ

- آرشیوسازی وب

- رسانه های اجتماعی و به صورت پویا تولیدشده برای کاربردهای خاص / جوامع (آموزش و پرورش، علوم، عمومی، و غیره)

- مدل های سه بعدی نمایه سازی و بازیابی

- مسائل مدیریت مستندات

خدمات:

- بازیابی اطلاعات و مرور

- بازیابی اطلاعات چند زبانه و چند رسانه ای

- شخصی سازی در کتابخانه های دیجیتال

- آگاهی سازی از محتوا در دسترسی به اطلاعات

- خدمات آگاهی سازی معنایی

- فناوری برای ارائه / دسترسی به کتابخانه های دیجیتال، به عنوان مثال از طریق دستگاه های تلفن همراه

- تجسم سازی از محیط های اطلاعاتی در مقیاس بزرگ

- ارزیابی محیط های اطلاعاتی آنلاین

- معیارهای کیفیت

- رابط کاربرهای کتابخانه های دیجیتال

- داده کاوی/ استخراج از ساختار داده ها از اطلاعات شبکه بندی شده

- تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی و سازمان های مجازی

- معیارهای سنتی و جایگزین ارتباط علمی

- ترکیبی از منابع

تاریخ های مهم این کنفرانس به شرح زیر اعلام شده است:

- ارسال مقالات کوتاه و بلند و پوستر 23 مارس 2013 (3 فروردین 1392)

- پیشنهاده پانل ها، کارگاه های آموزشی: 4 مارس 2013 (14 اسفند 1391)

- اعلام پذیرش مقالات، پوستر، و ارائه ها: 20 مه 2013 (30 اردیبهشت 1392)

- اعلام پذیرش برای پانل، کارگاه ها و آموزش: 22 آوریل 2013 (2 اردیبهشت 1392)

- مهلت ارسال مقالات برای کنسرسیوم دکتری: 2 ژوئن 2013 (12 خرداد 1392)

- اعلام پذیرش مقالات برای کنسرسیوم دکتری: 2 جولای 2013 (11 تیر 1391)

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت همایش به نشانی http://tpdl2013.upatras.gr/index.php مراجعه نمایند.

 منبع: لیزنا

سومین کنفرانس بین المللی کتابخانه‌های تخصصی آسیا فراخوان داد

به گزارش لیزنا، سومین کنفرانس بین المللی کتابخانه های تخصصی آسیا (ICoASL III) توسط بخش آسیایی انجمن کتابخانه های تخصصی با همکاری انجمن کتابخانه های تخصصی فیلیپین، دهم تا دوازدهم آوریل 2013 در شهر پاسای کلانشهر مانیل در کشور فیلیپین برگزار خواهد شد.

انجمن کتابخانه های تخصصی (SLA) که دفتر مرکزی آن در ویرجینیای آمریکا قرار دارد، در سال 1909 پایه گذاری شده و با دارا بودن بیش از 9000عضو در 75 کشور، و 56 شعبه و 27 بخش در سرتاسر جهان، یکی از بزرگترین انجمن های بین المللی محسوب می گردد. شعبه آسیایی SLA یکی از شاخه های به سرعت رو به رشد این انجمن دارای 226 عضو در گوشه و کنار جهان در کشورهایی نظیر بنگلادش، هنگ کنگ، هند، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، مالزی، کره جنوبی، استرالیا، بریتانیا و آمریکاست.

هدف اصلی ICoASL فراهم آوردن بستری برای تبادل دانش و مهارت های مرتبط میان حرفه مندان در آسیا با چشم اندازی جهانی است.

اهداف سومین ICoASL عبارتند از:

- آشنا کردن حرفه مندان اطلاع رسانی از آخرین پیشرفت ها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی

- افزایش فعالیت ها و نقش انجمن کتابخانه های تخصصی (SLA) در میان حرفه مندان اطلاع رسانی در حوزه آسیا برای پشتیبانی از رشد حرفه مندان کتابخانه های تخصصی

- ارتقا کتابخانه های تخصصی و حرفه مندان آنها

- تحکیم همکاری های علمی و پیوندهای استراتژیک برای توسعه کتابخانه های تخصصی

- همکاری با کتابخانه های تخصصی و حرفه مندان آنها برای اجرای طرح های توسعه ای

- تسهیل تعامل میان متخصصان و غیرمتخصصان برای ایجاد پل در شکاف دانش میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

محور موضوعی اصلی سومین کنفرانس بین المللی کتابخانه های تخصصی آسیا، " کتابخانه های تخصصی به سوی دستیابی به محیط کاری پویا، استراتژیک و مسئول" می باشد.

و موضوعات مد نظر در این کنفرانس عبارتند از:

- کتابخانه های تخصصی، پیشگام در زیرساخت های دیجیتال

- واسپارگاه های سازمانی ومدیریت و نگهداری داده های دیجیتالی

- آینده کتابخانه های تخصصی: طراحی های مبتکرانه به سوی کتابخانه هایی سبزتر

- دستیابی به صلاحیت های فراحرفه ای از طریق قدرتمند ساختن کتابداران و کارکنان کتابخانه

- همکاری و مشارکت در میان افراد، موسسات و نهادهای تجاری

- آینده حرفه ای: نقش فعال انجمن های کتابداری و موسسات علمی

- نگاه از چشم اندازی دیگر: نقش روابط عمومی و استراتژی های بازاریابی

- مسئولیت های اجتماعی و مشتری مداری

- شبکه سازی مجازی به عنوان ابزاری برای پر کردن شکاف ارتباطی

- رویه ها، تکنیکه و نوآوری ها در زمینه حفظ و نگهداری

- دسترسی آزاد در مقابل کپی رایت و مالکیت معنوی: مسائل اخلاقی و استفاده عادلانه

- اخلاق و رفتار حرفه ای در خدمات کتابداری و اطلاع رسانی: آماده سازی، توسعه و استراتژی سازی رهبری برای ایجاد فرهنگی از ارزشها و حس مسئولیت پذیری در آینده علوم کتابداری و اطلاع رسانی

گفتنی است، زمان ارسال متن کامل مقالات 30 نوامبر 2012 (10 آذر 1391) اعلام شده است و نتایج داوری مقالات 30 دسامبر 2012 (10 دی 1391) خواهد بود. آخرین فرصت برای ثبت نام در این کنفرانس 28 فوریه 2013 (10 اسفند 1391) می باشد. ارسال متن کامل مقالات بر اساس فرمت تعیین شده توسط کنفرانس از طریق ایمیل  icoasl.three@gmail.comآدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید امکان پذیر است. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت همایش به نشانی http://units.sla.org/chapter/cas/ICoASl-2013.htm مراجعه نمایند.

منبع: لیزنا

انبوهی از کتاب های صوتی در دستگاه شما

گوش کردن به پادکست و کتاب صوتی اینروزها با توجه به فراگیر شدن گوشی ها و دستگاه های موبایل امری عادی و به شدت مفید است. اینکه شما در ترافیک بتوانید ظرف چند ساعت کتابی را تمام کرده (گوش کنید) یا در هنگام استراحت شبانگاهی همینطور که دراز کشیدید بدون اینکه چشمانتان را باز نگه دارید، از انواع و اقسام کتاب های صوتی که دانلود کردید استفاده کنید.

بد نیست نگاهی به تعدادی از سایت هایی که کتاب های صوتی را به صورت رایگان در اختیارتان می گذارند نگاهی بی اندازیم.

LibriVox.org

سایت LibriVox.org به عنوان یک سایت غیر انتفاعی و رایگان و بدون درج تبلیغات آزاردهنده که معمولا همیشه سایت ها را به تصرف خودشون در می آورند، به کار ارائه کتابهای صوتی می پردازد. این کتاب ها از سایت های مختلف جمع آوری شده و همه آنها توسط افراد داوطلب آماده و تهیه شده اند. فرمت همه این کتاب ها نیز mp3 است و شما کار سختی برای گوش کردن و استفاده از آنها ندارید. کافی است آنها را دانلود کرده و روی گوشی یا دستگاه همراه خود بریزید. به همین شکل تولید کتاب صوتی نیز برای این سایت کار راحتی است. کافی است فقط بتوانید صدای خودتان را ضبط کنید!

BooksShouldBeFree.com

سایت bookShouldBefree نیز به عنوان یکی دیگر از سایت های بزرگی که کتابهای رایگان صوتی را برای دستگاه های مختلف عرضه می کنم شناخته می شود. این سایت بسیار شبیه به سایت LibriVox بوده و از این سایت و سایت Gutenberg.org به عنوان منابع اصلی فایل های صوتی اش استفاده می کند. این سایت به خوبی و با استفاده از یک دسته بندی خوب و کاربرپسند، فایل های صوتی خوبی را برای عرضه به کاربران در خود جای داده است.

NewFiction.com

به کتابهای علمی تخیلی علاقه مندید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است و اگر دوست دارید لذت گوش کردن به این کتاب های صوتی را نیز داشته باشید پیشنهاد می کنیم حتما به این سایت سر بزنید. این کتاب ها توسط گویندگان خوب و متبحری آماده شده و از کیفیت بالای برخوردار است. کافی است که در این سایت عضو شوید تا هر روز فایل های صوتی جدید برایتان ارسال شود. علاوه بر این که شما می توانید به این فایل ها به صورت آنلاین گوش دهید،امکان دانلود کردن کتابهای صوتی نیز وجود دارد. پس خیالتان راحت باشد! دنیای صوتیِ تخیلی کتابهایتان همیشه همراهتان خواهد بود.

PodioBooks.com

این سایت بسیار شبیه به سایت newfiction.com است. تعداد 434 کتاب رایگان صوتی مختلف که به صورت بخش بخش و در 30 دسته بندی مختلف در این سایت قرار گرفته اند می توانند رضایت خاطر هر علاقه مند به دنیای علمی و تخیلی را برآورده کنند.

Librophile

سایت Librophile به عنوای یکی از پایگاه های کتاب های صوتی رایگان و غیر رایگان شناخته می شود. برای اطلاع و یا دریافت فایل های صوتی رایگان، امکان استفاده از برنامه iTunes فراهم است و شما با استفاده از این برنامه می توانید همیشه فایل های صوتی رایگان رو در سیستم خودتان داشته باشید. همچنین لینک هایی برای دریافت کتاب های الکترونیکی در پروژه گوتنبرگ نیز در این سایت وجود دارد. یکی از مزایای این سایت ارائه کتابهای صوتی در فرمت های مختلف جهت استفاده در دستگاه گوناگون است.

AudioBooksForFree.com

این سایت مجموعه ای از کتاب های کلاسیک صوتی را در خود جای داده است. دسته بندی های گوناگونی که باعث شده اند کتاب ها به صورت خوبی در گروه های مورد نظر قرار گرفته و کاربر به راحتی آنها را دریافت کند. همچنین شما اگر کتاب صوتی ای تولید کرده اید و صد البته که کپی رایتش رو رعایت کرده باشید، امکان فروش کتابتان در این سایت فراهم است.

سایت های زیاد دیگری نیز وجود دارند که به طور اختصاصی در زمینه کتاب های صوتی فعالیت می کنند. شما از کدام یک استفاده می کنید؟

منبع: http://iclub.ir/node/845

شکاف دیجیتال چیست؟

 شکاف ديجيتال Digital Devide اصطلاحي است در اشاره به فاصله بين مردماني که به فناوري ديجيتال و فناوري اطلاعات دسترسي موثري دارند با مردماني که دسترسي بسيار محدودي به اين فناوري‌ها داشته يا اصلا دسترسي ندارند. اين عبارت شامل عدم تعادل در دسترسي فيزيکي به فناوري (تکنولوژي) نيز مي‌شود، مانند عدم تعادل در داشتن منابع و مهارت براي دسترسي موثر و مفيد به فناوري و محسوب شدن به عنوان شهروند ديجيتال. به عبارت ديگر، شکاف ديجيتال يعني دسترسي نابرابر برخي از اعضاي جامعه به فناوري اطلاعات و ارتباطات.

مهمترين مسائل در پركردن شكاف ديجيتالي توجه به سواد و بالا بردن سطح علمي افراد، توزيع صحيح دسترسي به اينترنت، ايجاد شرايطي براي دسترسي همه مردم به تكنولوژي و فناوري، توضيح و تشريح ضرورت استفاده از تكنولوژي اينترنت در عرصه تجارت، برنامه ريزي مناسب و مدون براي تجهيز مدارس به شبكه هاي اينترنتي و... است.

کتاب درمانی چیست؟

 
کتاب درمانی

کتاب درمانی یک واژه قدیمی است. مفهوم اساسی کتاب درمانی، بازپروری از راه خواندن است. فکر کتاب درمانی از آن جا بر می خیزد که انسان به تعیین هویت با دیگران از راه ادبیات و هنر علاقمند است. كتاب درمانی تعامل بین خواننده و ادبیات است. در روش درمان با كتاب، مطالب خواندنی كه در اختیار خواننده قرار می‌گیرد، تاثیر درمانی و شفابخشی دارد.

اگرچه این مفهوم طیف گسترده ای از کاربری ها را در بر می گیرد، در این بخش ما تنها به کاربری آن در گستره کودکان و نوجوانان در بحران می پردازیم: زمانی که کودکان و نوجوانان با مشکلات اجتماعی، احساسی یا شخصی رو به رو هستند و نیاز به کتاب درمانی دارند.

متخصصین رشد و پرورش كودكان، بارها، كتاب درمانی را برای مواردی كه كودكان در فشارهای روحی مانند بستری بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین،‌ یا در شرایط جنگ و رخداد های طبیعی همچون سیل و زلزله قرار می گیرند، توصیه كرده‌اند. ادبیات می‌تواند كودكان را در درك عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی كه احساس‌های مشابه را تجربه می‌كنند و نیز كسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشكلات، یاری رساند.كتاب می‌تواند نقشی همچون آینه را برای كودكان بازی كند؛ به این معنا كه بازتاب‌‌دهنده‌ی ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها، اندیشه‌های آن‌ها در پیرامونشان باشد. همچنین كتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد كه كودكان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت كند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار نمایند.

ادبیات به چهار شیوه در رشد عاطفی كودكان سهیم می‌شود:

  • نخست، ادبیات به كودكان ثابت می‌كند كه در بسیاری از احساس‌ها مانند دیگران هستند و این ‌كه بروز این احساس‌ها و عواطف در آن‌ها امری عادی و طبیعی است.
  • دوم، ادبیات، هرگونه احساس را از نقطه‌نظرهای گوناگون به بررسی می‌گیرد و تصویری كامل از آن به دست می‌دهد و برپایه‌ی اصولی، آن احساس ویژه را شناسایی می‌كند.
  • سوم، كنش‌های شخصیت‌های گوناگون نقطه‌نظرهایی را برای شیوه‌های برخورد با عواطفی ویژه ارائه می‌دهد.
  • چهارم، ادبیات به روشنی نشان می‌دهد كه هر فرد عواطف گوناگونی را تجربه می‌كند و دیگر این ‌كه این عواطف گاهی در تضاد و كشمكش با یكدیگر قرار می‌گیرند.

کودکان هنگام کتاب درمانی سه فرایند را تجربه می کنند: فرایند همانند سازی، فرایند پالایش روانی و فرایند بینش درون.
از آن جا که کودکان و نوجوانان در بیشتر موارد خود را به جای شخصیت های کتاب یا قهرمان های اصلی داستان می گذارند، چنانچه در پروژه های کتاب درمانی، کتاب های مناسبی گزینش شوند، همانند سازی به آن ها کمک می کند تا مشکلات خود را شناسایی کنند و هنگامی که در می یابند در رویارویی با این گونه مشکلات تنها نیستند،‌ احساس آرامش و امنیت می کنند و از تنهایی و تشویش آن ها کاسته می شود. زمانی که این همانند سازی صورت گرفت،‌ فرایند پالایش روانی نیز انجام می شود. کودک و نوجوان از جنبه احساسی در گیر داستان می شود و می تواند احساسات خود را در شرایطی امن بروز دهد. با همانند سازی و پالایش روانی، کودک و نوجوان برای تجزیه و تحلیل مشکلات خود توانمندتر می شود. این گونه تحلیل ها سبب افزایش آگاهی و در ک عمیق تر آن ها از خود و ارتباط با دیگران می شود. این خود آگاهی کودک و نوجوان را قادر می سازد تا دریافت های خود را از رخدادها دگرگون کند و رفتارهایش را بهبود بخشد.

کتاب درمانی می تواند به شکل انفرادی و یا گروهی انجام شود. در کتاب درمانی های انفرادی، ‌کتابی برای یک فرد خاص با یک نیاز ویژه برگزیده می شود. آن کودک یا نوجوان خاص می تواند کتاب را خود بخواند یا برایش خوانده شود. فعالیت هایی که پس از خواندن کتاب طراحی شده اند به شکل انفرادی با آن کودک و یا نوجوان انجام شود. کودک و یا نوجوان درباره آن کتاب با آموزگار، کتابدار و یا هر فرد بزرگسال که با او کار می کند، می تواند گفت و گو کند،‌ گزارشی درباره داستان بنویسد و یا احساسات خود را به شکل هنر نقاشی یا هر گونه دیگر از هنر بیان کند. در این پروسه کودک و نوجوان از فشار های احساسی رها می شود و در ضمن با تحلیل ارزش های اخلاقی و برانگیخته شدن تفکر انتقادی در او، بر خود آگاهی او افزوده می شود و می تواند ارزیابی های شخصی و اجتماعی خود را بهبود بخشد. نتیجه آن خواهد شد که او رفتارش را بهبود بخشد و بتواند موضوع های مهم زندگی را درک کند.

در کتاب درمانی های گروهی، کودکان و نوجوانان داستانی را بلند می خوانند یا برایشان کتابی خوانده می شود. گفت و گوی گروهی و فعالیت های جمعی در پی این خواندن انجام می شود. آن ها در این بحث ها در می یابند که تنها نیستند و می توانند مشکلات خود را با دیگران سهیم شوند.

اگرچه کتاب درمانی برای حل مشکلات کودکان در بحران است، اما تنها به این موارد محدود نمی شود. به طور کلی ادبیاتی که زندگی کودکان را بازتاب می دهد، می تواند کودکان را در حل مشکلات و ناشناخته های زندگی خود یاری دهد.

گام های کتاب درمانی:

  • شناسایی نیازهای کودکان و نوجوانان مورد هدف
  • گزینش مواد مناسب
  • طراحی فضا و زمان نشست ها (از پیش مخاطبان را درباره چگونگی گرداندن جلسه آگاه کنید).
  • طراحی فعالیت های پس از کتاب خوانی
  • گفت و گو درباره داستان یا کتاب
  • نوشتن درباره کتاب یا داستان،‌ نقاشی و اجرای نمایش
  • برانگیختن کودکان برای فعالیت ها بیشتر (پرسش های بیشتر درباره موضوع کتاب یا داستان).
  • اختصاص زمان استراحتی به کودکان – دادن فرصتی برای واکنش آن ها به داستان

معرفی فعالیت های بیشتر:

  • بازگویی دوباره داستان
  • گفت و گوی عمیق تر درباره داستان (برای نمونه می توان درباره کارهای درست و غلط شخصیت های اصلی، ضعف و قوت آن ها، درباره اصول اخلاقی و قوانین بیشتر گفت و گو کرد).
  • فعالیت های هنری (صحنه هایی از داستان را تصویرگری کنند، با استفاده از کلاژ عکس و روزنامه تصویرهایی از داستان را بازنمایی کنند).
  • نوشتن خلاق (برای نمونه داستان را به شکل دیگری بازنویسی کنند، ‌تصمیم های شخصیت های داستان را تجزیه و تحلیل کنند).
  • نمایش خلاق (نقش بازی کنند، و یا با ساختن عروسک های داستان، آن را به شکل نمایش عروسکی اجرا کنند).

http://ketabak.org/tarvij/node/644